Påsketur

Påsketur til Djursland, med Helle og Michael

Vi havde for længe siden, været ude at spise med Pias venner og der gik snakker blandt andet på mit arbejde ved Moorlands og Værktøjsmagasinet. Snakken falder naturligt på noget af det udstyr vi sælger blandt andet tagtelte og at vi havde anskaffet os en Ford Transit så vi kan køre ud i dk og Europa med vores Mountainbikes.

Michael fortæller at de i adskillige år har campet forskellige steder i Danmark og især ved kysten, så Michael kan gå på undervandsjagt og havsvømning. De har så valgt en lille campingvogn kun lige med det de har brug for. Vi fik hurtigt aftalt at vi skulle ud en tur sammen og at det skulle være først i det nye år, valget faldt på påsken 2023

Helle og Michael foreslog at vi skulle tage til deres ”hemmelige” sted på Djursland lige ud til vandet. Jo tak! Det lyder fantastisk…Det skulle senere vise sig at blive en mindre udfordring.

Vi fik læsset varevognen med mad og lidt ekstra tøj, vores udstyr ligger fast i bilen så vi ikke skal pakke det hele hver gang vi vil afsted. Murphy vores hund kom i buret og så kørte vi nordover.

Vi var deroppe til frokost og startede med en kold IPA og rugbrødsmadder. Det er utroligt hvor godt en klemme med leverpostej og agurk kan smage når man sidder i den friske luft med solen i ansigtet og kigger ud over kattegat…

Jeg må indrømme jeg var ret spændt på om Michael ville have mig med i vandet efter fisk, dog blev det kun til en gåtur efter vi havde slået vores telt op og gjort campen klar.

Der var også en legekammerat til Murphy. Helle og Michael havde deres hund Ziggy (Stardust) med, og det gik rigtig fint med de to hanhunde. Dog ville Murphy gerne have leget mere end Ziggy på 13 år kunne klare. Men sikke et fantastisk sted for hunde og mennesker, vegetationen var anderledes fordi der ikke rigtigt var noget muldjord, mest sand og ral.

Tilbage i campen fik vi fyret op i bålet og de andre synes det var ret smart med øksen siddende på siden af roofracket. Og det var en fed idé med mountainbikes bag i bilen og tagtelt ovenpå, så man har frihed til bare køre hvorhen man synes og ikke skulle bekymre sig om cyklerne.

Efter vi havde spist lækker kylliing i karry med grove grøntager, smed vi ekstra brænde på bålet. Hold nu helt kæft det var en lækker aften. Havet var blikstille og kl ni kom marsvinene op langs kysten på jagt efter aftensmad. Senere blæste det lidt mere op og kulden kom snigende. Tid til at komme i posen. Jeg var egentlig ret træt, men da vi kom i seng blæste det endnu mere op og blev faktisk ret larmende at ligge lige ud til vande, det hjalp heller ikke at de lokale unge skulle høre musik og køre crosser ikke så langt væk. De var dog ikke direkte irriterende og kl ca et var der total ro, udover vinden…

Jeg stod op kl 06 til den skønneste solopgang og en hund der opførte sig som om den ikke havde set mig i 3 uger. Klar med kaffe(meget vigtigt) og så begyndte jeg at gøre klar til morgenmad. Vi havde aftalt at vores vennepar skulle prøve noget anderledes og derfor lavede vi shakshuka en Tunesisk ret vi fik første gang på en café i Litauen. Helle og Michael synes det var en rigtig god og krydret morgenmad. Det er også en ret der mætter længe og sætter gang i kroppen med masser af krydderier og smag.

Efter morgenmad og mere kaffe pakkede vi vore camp sammen og nu have Pia og jeg virkelig fundet rytmen i at pakke Frontrunners softshell telt sammen det tog ikke et kvarter, det var ret fedt for første gang synes jeg det var, ret træls, men øvelse gør mester. Nå ja Murphy vil gerne hjælpe til.

V gik en god lang tur op langs kysten, stadig i lækker forårssol. Da vi var kørt fra campen, synes vi det var for tidligt at køre direkte hjem så vi fandt lidt lækker luunt ved købmanden og kørte ud på trehøje i molsbjerge og spiste frokost. Det var blæsende og der røg da også krus og tallerkner ned af bordet.

Sjovt var det at Thomas, nete og ungerne havde været lige ved siden af kun 400m fra os og ingen vidste noget 🙂

Alt i alt en rigtig god og super flot påske tur. Man kan bare ikke være i dårligt humør, når man har været afsted og hygge sig og komme ned i gear.

Håber i kunne lide dette lille skriv, som er mit allerførste bud på et blog indlæg.

Thomas Møller

Mange årige overland entusiast og ejer af Moorlands.dk